Träningspepp

Vi tränar och tränar och har grymt kul!
Dingo får tyvärr stå tillbaka lite. Eller givetvis får han också vara med och träna, men eftersom övningarna är anpassade efter Lyra så blir de ofta lite för lätta för honom. Även fast jag försvårar Lyras övningar så fixar han allt galant. Men vi jobbar mycket med muntliga vänster och höger kommandon och det börjar sitta riktigt fint. Det stora nya med honom är att jag bestämt mig för att köra RC även med honom. Det känns stort och läskigt och jag hoppas att jag inte förstört hans hittills välfungerande kontaktfält. Han gör jättefina RC när han tar uppfarten, men hoppar han uppfarten så hoppar han även nerfarten. Så förhoppningsvis får vi en lösning på våra uppfartsproblem med den här träningen.

Lyra tycker jag verkligen går från klarhet till klarhet. Hon har varit helt underbar att träna och visst att hon fortfarande är ganska inställd på klass ett och gärna tar hindret som står framför nosen på henne istället för att svänga. Men hon känns fin och inte det minsta hysterisk eller vallig på mig. Boll mitt i övningen verkar definitivt vara hennes melodi, då kan hon fokusera på den och bry sig mindre om att jag blindbyter.
Jag har även jobbat med blindbyten efter slalom, det gillade hon inte alls i början, men redan efter tre repititioner så köpte hon det och verkar tycka att det är helt normalt. Slalomet är min och Dingos akilleshäl då han visserligen är stabil i det men inte så snabb. Med Lyra får jag verkligen uppleva hur galet fort det går att ta slalom. Det är knappt att jag hinner blindbyta om jag ligger efter när hon springer in i slalom. Hon är en riktig slalommassakrerare där minst en pinne brukar hoppa ut och en gång

image

lyckades hon till och med ta isär hela slalomet medan hon fullföljde det. Jag har verkligen ingen aning om hur det gick till.

Det har även blivit mycket balansbomsträning. Tillslut tror jag att vi knäckt nöten med halvsnea svängar. När hon ska svänga 180grader säger jag svängkommandot upprepade gånger innan hon kommer till första nocken. Men när hon ska svänga lite halvt så säger jag svängkommandot bara en gång när hon är någonstans mitt på balansen. Detta har haft otroligt fin effekt då hon flera gånger trampat med ett framben högt upp på kontaktfältet, för att sen trycka ifrån med båda bakbenen i nedre delen av kontaktfältet. Helt galet häftigt utförande och jag hoppas att detta beteende håller i sig!

Idag har vi en riktig slappardag då klockan är elva och jag har ännu inte tagit mig ur sängen. 🙂

~ av lyraodingo på oktober 9, 2014.

Lämna en kommentar